PL475 ADHD

1 Doelgericht en spelenderwijs gedrag veranderen bij kinderen met ADHD M. Danckaerts I. Dewitte 1

2 Schoolproblemen door ADHD Complexe leermoeilijkheden door problemen met Aandacht, afleidbaarheid, ongefocust zijn, Motivatie, vermijdings- en uitstelgedrag, oppervlakkig leren Werkgeheugen, geen denkinspanning kunnen leveren Planning, orde, vergetelheid Foutendetectie Presteren onder hun mogelijkheden Vaker overzitten, vaker naar BO Negatieve interacties : 2/min Vaker uitsluitingen, van school gestuurd Vaker vroegtijdig schoolverlaten Danforth ea 3 Interventies op school Gedragsinterventies Aanpassingen leeromgeving Gericht op veranderen van de ongewenste gedragingen: Niet opletten Niet in orde zijn Luidruchtig in de klas Agressief op speelplaats Kind veranderen Manipuleren van instructies en materialen Plaats in de klas Aanpassen taaklengte Herhaling instructies Hulp bij notities Opdrachten opsplitsen Opdracht veranderen 4 Doelstellingen Ontwikkeling toolkit Gebruiksvriendelijk voor leerkrachten Aantrekkelijk voor de leerling met ADHD Wetenschappelijk onderbouwd Combineert begrip voor de beperkingen met het streven naar verbetering Systematische en intense aanpak Speelse vormgeving Stimulans tot positieve relatie lkr-lln Hulpmiddel voor lkr, lln, klas Positieve discriminatie van lln met moeilijkste gedrag 4 5 Rationale ontwikkeling ADHD Toolkit 1. Revalidatieprincipes: - Erkenning potentiële beperking - Begrip + hulp bij beperking 2. Gedragstherapeutische principes: - Bekrachtigen van gewenst gedrag - Ontmoedigen van ongewenst gedrag 5 6 Rationale Ontwikkeling ADHD Toolkit Inspanning / Autonomie Leerling Inspanning/ Hulp Leerkracht 6 7 Principes ontwikkeling ADHD Toolkit Leerling wordt actief betrokken bij keuze werkpunten Tijd wordt geïnvesteerd in positieve communicatie & relatievorming Afgestemd op leerling met ADHD externe motivatie consistente en frequente feedback beloningen slechts waar nodig Leerkracht Ouder communicatie & samenwerking waar nodig 7 8 Principes Ontwikkeling ADHD Toolkit De leerling zal (bijna) altijd winnen (qua puntenscore), zelfs als slechts een kleine vooruitgang werd geboekt Winst is ook Inzicht verkrijgen in de beperkingen Gepaste hulpmiddelen inzetten Een positieve leerkracht-leerling relatie 8 9 Samen aan de slag 10 Inhoud toolkit 1. Handleiding 2. Speelfiche, 100 werkfiches 3. Signaalkaartjes 4. DBK: dagelijkse beloningskaart 5. Octopusclips 6. Wetenschappelijke informatie 11 Doel van het spel gedragsverandering in de klas/op school verandering relatie lkr-lln werkpunt = gedrag dat niet zo goed lukt probleem voor de leerling, de leerkracht, de andere kinderen meerdere weken spelen, wekelijks een evaluatie de leerling wint (altijd), maar ook de leerkracht wint 12 Spelregels leidraad voor verandering: ADHD-schema de 4 stappen kunnen doorlopen worden kies samen één (of meerdere) werkpunt(en) denk expliciet na over de ernst van het probleem o voor leerling zelf: /10 o voor leerkracht: /10 o voor andere leerlingen: /10 elke spelronde duurt 1 week de overlegmomenten zijn cruciaal in het spel

Merk: ICS/CLB LEUVEN

Inhoud: 2 boekjes, formulieren, beloningskaart, 12 houdertjes, 24 kaartjes, 3 extra kaarten en 5 wandelkaartjes.

Wenst u dit artikel te reserveren?

Contacteer ons